Disney: crime in fairy tales*

*Translated from Italian by Giulia Maestoso


Published: 27 December 2017
Abstract views:
1143


PDF:
2014
Publisher's note
All claims expressed in this article are solely those of the authors and do not necessarily represent those of their affiliated organizations, or those of the publisher, the editors and the reviewers. Any product that may be evaluated in this article or claim that may be made by its manufacturer is not guaranteed or endorsed by the publisher.

Authors

  • Monica Calderaro Criminologist, graphologist, headmaster and professor of the Graphology course of Sapienza University of Rome. Professor of Psychographology and Crime in social media of the Master of Criminology in the University of International studies of Rome (UNINT). Researcher of the International Institute of Criminological and Psychopathological forensic science (IISCPF), Italy.
  • Marta Senesi Master in Criminologia e Scienze Strategiche Sapienza Università di Roma; Member of the International institute of Criminological and Psychopathological forensic science (IISCPF). Tutor of the Master of Criminology, University of international studies of Rome (UNINT), Italy.

The screen is colored by a celestial sky and begins to outline a castle under whose white gold stands the "Walt Disney Pictures", a semi-crown crown all and the doors of the fantasy are ready to open to the spectators. This is the classic presentation of a Disney Movie that at least once in a lifetime will happen to each of us to attend and accompany the childhood of millions of children. But what is waiting behind that castle? Charming spells and sparks of magic? Absolutely. Princesses to save and charming princes to dream? Absolutely yes. Speaking animals and an Never Land? All this and much more. But if we looked at that castle from a different perspective, and if we shifted our attention from the precious robe of the protagonist, to what deeply motivates her choices and the dynamics surrounding her, we could notice dark shadows, concealed by glittering jewels and unnatural sunsets, so brilliant to blind. The work will focus on those heaviest nuances, analyzing and deepening scenes and themes of Disney Movies where it will be possible to find criminological and psychopathological aspects, thus trying to connect two worlds so distant that for a moment they will intersect as well as in a palette of a painter you can mix white and black.
----------
Lo schermo si colora di un celeste cielo, e comincia a delinearsi un castello sotto la cui bianca aurea si staglia la sigla "Walt Disney Pictures", un semiarco corona il tutto e le porte della fantasia sono pronte a schiudersi per gli spettatori. Questa è la classica presentazione di un Film Disney a cui almeno una volta nella vita sarà capitato a ciascuno di noi di assistere, e che accompagna l'infanzia di milioni di bambini. Ma cosa ci aspetta dietro quel castello? Affascinanti incantesimi e scintille di magia? Senz"altro. Principesse da salvare e principi azzurri da sognare? Assolutamente sì. Animali parlanti e un"isola che non c"è? Tutto questo e molto di più. Se guardassimo, però, quel castello da una prospettiva diversa, e se spostassimo l'attenzione dal vestito prezioso della protagonista, a ciò che motiva in profondità le sue scelte e alle dinamiche che la circondano, potremmo notare delle sfumature oscure, celate da sfavillanti gioielli ed innaturali tramonti, tanto brillanti da accecarci. È proprio su quelle sfumature più tetre che si concentrerà il lavoro, analizzando e approfondendo scene e temi dei Film Disney in cui sarà possibile riscontrare aspetti criminologici e psicopatologici, cercando così di connettere due mondi tanto distanti che per un attimo si intersecheranno, cosi come in una tavolozza di un pittore è possibile mescolare il bianco e il nero.
----------
La pantalla es de color azul claro del cielo, y comienza a tomar forma un castillo bajo cuyo blanco de oro se coloca la abreviatura "de Walt Disney Pictures", un semi-arco rodea el todo y las puertas de la imaginación están listos para salir del cascarón para los espectadores. Esta es la presentación clásica de una Pelìcula de Disney que al menos una vez en la vida nos ha sucedido a cada uno de nosotros para asistir, y que acompaña a millones de niños. Pero, ¿què está esperando detrás de ese castillo? Encantadores hechizos y chispas de magia? Absolutamente. ¿Princesas para salvar y prìncipes azules para soñar? Absolutamente sì ¿Animales que hablan y una isla que no está allì? Todo esto y mucho más. Si observamos, sin embargo, que el castillo desde una perspectiva diferente, y si a mitad de camino a travès de la atención por parte del precioso vestido el personaje principal, lo que motiva profundamente en sus elecciones y la dinámica que lo rodean, se puede notar las sombras oscuras, ocultas por las joyas espumoso y puestas de sol antinaturales, tan brillantes para cegar. Es precisamente en los tonos más sombrìos que se centrarán los trabajos, analizando y profundizando escenas y pelìculas temas de Disney, donde se pueden encontrar aspectos criminológicos y psicopatológicas, tratando asì de conectar dos mundos tan lejos que un momento se cruzará, asì como en una paleta de un pintor puede mezclar blanco y negro.


Calderaro, M., & Senesi, M. (2017). Disney: crime in fairy tales*: *Translated from Italian by Giulia Maestoso. Rivista Di Psicopatologia Forense, Medicina Legale, Criminologia, 22(1-2-3), 27–30. https://doi.org/10.4081/psyco.2017.10

Downloads

Downloads

Download data is not yet available.

Citations